نامهء سرگشاده به سکرترجنرال سازمان نظامی پيمان اتلانتيك شمالي (ناتو)
اتحاديهء انجمنهای افغانها درهالند اتحاديهء انجمنهای افغانها درهالند

 

28 اگست 2009

جلالتماب عالیقدرآندرس فوگ راسموسن سکرترجنرال سازمان نظامی پيمان اتلانتيك شمالي (ناتو)

نخست از همه از جانب خود و عده ای از روشنفکران، متخصصین، تحصيلکرده ها، جوانان تحول طلب و ترقیخواه مهاجر افغان در کشور شاهی هالند  که با نام و کار کردهای دولتی و سیاسی شما همچو یک سیاستمدار ورزیده و دیپلومات مبتکر آشنایی داریم  انتخاب  و تقرر  جلالتماب شما را در پُست سکرترجنرال سازمان نظامی پيمان اتلانتيك شمالي (ناتو)  تبریک و تهنیت میگویم.

قدر مسلم آنست که افغانستان براي سازمان ناتو و در طول چهار سال رياست شما بر این سازمان برای جلالتمآب شما اولويت فراوان دارد؛ شايد  مهمترين اولويت و دشوار ترین مأموریت را ؛ "جلوگيري از تبديل شدن افغانستان به پايگاه مركزي براي تروريسم بين‌المللي و بازگشت مجدد افغانستان  به جايگاهش در جامعه‌ي بين‌المللي" . اين خود فراخوانیست به آدرس کلیه نیروهای ملی ، ترقیخواه و با درک افغان  تا در چنين ُبرهه حساس از تاریخ  کشور ما، خود را  در روند سرنوشت سازبرای کشور تخریب شده و مردم متألم و متأذی  ما با دیدگاه ای جلالتمآب شما سهیم سازند.

َجلالتماب محترم !

تقرر شما درچنان مقطع زمانی صورت گرفته است که افزایش ناامنی مشهود است زيرا تقریبا ۶۰ در صد افغانستان امن نیست ، ادامۀ ‏تولید مواد مخدر؛ افغانستان ازنگاه تولیدتریاک به بلندترین ‏مقام نايل گردیده است، فساد گستردۀ اداری؛ افغانستان درمیان ‏‏180کشوری که دارای بیشترین فسادهستند، ‏جای17 راحاصل نموده است ، بیکاری و فقر؛  حدود ۷.۴ میلیون نفر،  یا تقریبا یک ثلث نفوس افغانستان به کمبود مواد غذایی مواجه اند، افزایش تلفات ناشی از شدت جنگ؛  طی شش ماه گذشته در مقایسه با عین وقت در سال ۲۰۰۸ اندازه تلفات افراد ملکی ۲۴ درصد بلند رفته است و  ماههای اخیر خونين ترين ماهها از زمان آغاز جنگ افغانستان در سال 2001 میباشند،  و .... موانع بزرگ ‏را در راه پیشرفت افغانستان ایجادکرده ‏است . بدینترتیب کشوری ویران و مردم متضرر ما   مایوسانه  روزهای نهایت  دشوار را سپری مینمایند.

سیر منفی حوادث از یکطرف از اعتماد و باور مردم ما نسبت به مؤثریت استراتیژی ها و راهبردهای جامعه جهانی در جهت خشکانیدن ریشه های اکسترمیسم و احیاء و باز سازی کشور ما  بطور چشمگیر کاسته است از طرف دیگربا افزایش ميزان تلفات و خسارات  جانی و مالی در کنارهزينه سنگين جنگ افغانستان آنهم در شرایط بحران اقتصادی جهانی،  نزول میزان حمایت اذهان عامه اتباع دول شامل ائتلاف بین المللی مبارزه علیه تروریزم را سبب گردیده است. بدینترتیب  مطالبات در خصوص اعزام نیروهای بیشتر و تداوم حضورنامحدود نیروهای نظامی سازمان نظامی ناتو وکشور های همسوی آن تحت فشار فزاینده اقشار مختلف اجتماعی سیاسی قرار گرفته است که تداوم چنین وضع میتواند  فرایند مبارزه علیه تروریزم را به چالش بکشاند.

َجلالتماب محترم سکرترجنرال!

گزینش این اصل که مشکل افغانستان تنها از راه نظامي حل شده نمي تواند و مستلزم راهکارهای گسترده اي چون استفاده از ابزار نرم (دیپلوماسی) میباشد حاکی از  پیدایش افقهای جدید سیاسی و گشایش روزنه های جدید انکشاف وضع میباشد. یقینأ که رویکرد جدید توأم با راهبرد های عاری از تعصبات ذهنیگرایانه  در قبال منورین افغان میتواند بر موثریت تطبیق پروسه جدید کمک نماید.

َجلالتمآب محترم !

اینک که جهت بیرون رفت از معضله افغانستان سیاست مصالحه ملی ( استراتیژی حزب وطن ) یکبار دیگر بمثابه تفکر سیاسی بدون آلترنتیف به ضرورت استراتیژیک ملی و بین المللی  مبدل  شده است بیمورد نخواهد بود اذعان بداریم که این سیاست که در نیمه دوم سالهای هشتاد و اوایل سالهای نود میلادی قرن گذشته از طرف دولتمداران و سیاسیون وقت افغانستان بخاطر حل صلح آمیز مناقشات داخلی و ختم مداخلات خارجی در کشورما همچون یک هدف استراتیژیک  طرح و به منصه اجراء گذاشته شد که مورد حمایت قاطبه ملت افغانستان و سازمان جمیله ملل متحد قرار گرفت ولی متأسفانه بنابرملحوظات جیواستراتیژیکی نظامی اقتصادی و سیاسی کشور های ذينفع در معضله افغانستان کوتاه اندیشانه  خفه گردیده، مصالحه ملی و برنامه 5 فقره اي صلح سازمان جمیله ملل متحد با انواع برخورد های مغایر اعلامیه جهانی حقوق بشر و موازین قبول شده حقوق بین الدول و مفاد تصامیم شورای امنیت سازمان ملل متحد مواجه گردید که نه تنها  پروسه تأمین صلح  وآشتی ملی به ناکامی سوق داده شد بلکه مصئونیت و رفايت حقوقی پیشگامان، مجریان و خدمت گذاران پروسه صلح  صریحأ نقض گردید. در حالیکه در سایر کشور ها  ی مصاب بحالت بحرانی  وقت کشورما مانند ایتوپیا، کمپوچيا، نیکاراگوا، تاجکستان و ... همچون یک راهکار مؤثرانه تحقق پذیرفت .

 

جلالتمآب محترم آندرس فوگ راسموسن !

تاریخ گواه است که تحقق این سیاست انسانی و بشر خواهانه صرفأ بوسیله یک نظام  سیاسی مؤثر که توانمندی القای حس مشارکت ملی  و مهار ساختن بحران اعتماد بین الافغانی را  داشته و باورمند به مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشری  بوده و دارای نیروهای امنیتی وانتظامی پاسخگو که قابلیت دفع و طرد  عوامل تشنج، دهشت افگنی ، خشونت ، جنایات سازمان یافته وستیزه جویی  اید یولوژیکی را دارا باشد عملی شده میتواند . با در نظر داشت مسایل پیچیده وغامض  کشور ما و منطقه باید اذعان داشت که گسترش قوتهای مسلح از وجود عناصر سیکولار ، معتقد به ارزشهای جامعه جهانی و همباور میتواند متضمن موفقیت شما در این ماموریت خطیر باشد.

از آنجائیکه نیل به هدف تامین امنیت همه جانبه خواهان گام‌هاي بلندتري از جانب كشورهاي عضو ناتو بوده و مستلزم حمایت از کسانی میباشد که قصد مبارزه با تروریزم را دارند   مي‌خواهيم  با اغتنام از فرصت توجه جلالتمآب شما را در حل مشکل فرسایشی صد ها  افسر صلح دوست و ترقیخواء افغان جلب نمایم.

در میان انبوه ء از دشواریهای پناهجويان  افغان  یکی هم  مشکل یک کتله وسیع پناهجويان افغان در کشور شاهی هالند است. مختصرأ  اینکه حکومت محترم کشور شاهی هالند با اتکأ  بر راپور های غیر شفاف سندی ( اطلاعیه مورخ 29 فبروری 2000  وزارت  امور خارجه ) را تهیه و در برخورد با پناهجویان افغان مربوط رژیم سیاسی دوران حاکمیت جمهوری دموکراتیک افغانستان ( جمهوری افغانستان) آنرا چون محک آزمایش ، معیار قضاوت و ملاک عمل خویش قرار داده است. بالاثرآن یک کتله وسیع از افسران دموکرات و سیکولار با فامیلهای ایشان  بیشتر از ده سال میشود که در وضعیت نامشخص حقوقی قرار داده شده حقوق مدنی و حمایت های اقتصادی همگانی دولتی (سب سایدیهای دولتی) آنها  تحدید گردیده است. بدینترتیب یک کتله وسیع  از پناهجویان افغان باالاخص منسوبان قوای مسلح رژیم آنوقت بدلایل عام آماج بهتان و تعنت منجمله مشکوک به ارتکاب جرایم پنداشته شده وموضوع پناهــــــــجوئی آنان تحت آرتیکل 1F کنوانسیون 1951 ژینوقرار داده شده    است، در حالیکه سند متذکره از طرف مراجع قضایی و عدلی دولت محترم شاهی هالند یک سند مشکوک و غیر قابل اعتماد خوانده شده است.

 امیدواریم با توجه و اقدام جسورانه و انسان دوستانه جلالتماب شما این معضلۀ حل گردد.  باور داریم که در افق های جدید سیاسی  رفع این معضلۀ میتواند تکانه ای باشد در جهت بسیج کادرهای مجرب مسلکی  حافظ  قانون و غمخوار اتباع  در روند مبارزه با تروریسم و خشکانیدن ریشه های اکسترمیسم مذهبی ،  تأمین امنیت ، گسترش صلح ،  حفظ ثبات  و دموکراسی در کشور ما افغانستان.

اتحاديه انجمنهای افغانها درهالند منحيث ارگان سراسری افغانها در اين کشور با طيف وسيعی از کادر ها وکارشناسان افغان در ارتباط بوده ودر صورت مساعدت زمينه ميتواند که از چنين امکانها در عرصه بازسازی واحيای افغانستان بهره کافی گيرد.

ما يقين کامل داريم که حل مسايل افغانستان بدون تشريک مساعی همه گانی مقدور نخواهد بود، اتحاديهء ما بمثابهء بزرگترين ومطرح ترين نهاد افغانها در هالند واروپا وعده ميسپارد که با رفع دشواری های کنونی پناهجويان افغان درهالند که درميان آنها انبوهی از کارشناسان رشته های گوناگون شامل اند، همکاری های بيدريغ را در عرصه استقرار صلح وثبات در کشور وموارد نوسازی افغانستان مبذول داشته و دوشادوش نهاد های بين المللی ومنجمله سازمان اتلانتيک شمالی ( ناتو) دين و نقش مثبت خويشرا ايفاء دارد.

در خاتمه یکبار دیگر حمایت خویشرا از فعاليت هاي سازنده و خطير سازمان پيمان اتلانتيك شمالي (ناتو) که حسب فیصله شورای امنیت سازمان جمیله ملل متحد  تحقق می پذیرد اعلام داشته پيروزي و موفقيت جلالتماب شما را در وظيفه سترگ بين المللي ، امنیت همه جانبه، سرکوب تروریسم ،احیای و بازگشت مجدد افغانستان  به جايگاه شایسته اش درجامعه‌ي بين‌المللي و صحت وسعادت در زنده گی شخصی شما را از  آرزومینمایم.

                                                                       بااحترام فائقه

                                                                 انجنير حفيظ الله حازم

                                                     رييس اتحاديهء انجمنهای افغانها در هالند

 


August 30th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها